Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep binnen zoekmachines als Google. Het vormt de basis voor je SEO en is een goed startpunt voor het schrijven of optimaliseren van content voor op jouw website. Maar wat is een zoekwoordenonderzoek precies en waarom is het zo belangrijk? 

Inzicht in de behoeften

Met een zoekwoordenonderzoek krijg je inzicht in de behoeften van je doelgroep. Hier kun je op inspelen en is het is daarom enorm waardevolle informatie. Ook kun je nieuwe ideeën opdoen voor content op je website, je weet dan tenslotte wat je doelgroep interessant vind en waar ze naar zoeken. 

na het onderzoek heb je inzicht in welke zoekwoorden jij kan gebruiken in de content voor jouw doelgroep. Content schrijf je in de eerste instantie om relevante informatie te geven aan je doelgroep, de juiste zoekwoorden hierbij gebruiken is dus key.

Heb jij sterke, relevante content op jou website met daarbij de juiste zoekwoorden, dan zal Google dit belonen door jou hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Dit is een proces waarbij het resultaat niet binnen een week te zien is, maar wat van essentieel belang is voor je hele SEO strategie – hard work pays off!

Tools die een handje helpen

Een tool die je goed kan helpen met het in beeld brengen van waar jij nu staat is Semrush.com, deze tool is beperkt gratis te gebruiken. Het helpt je om overzichtelijk in beeld te krijgen hoe jou website het doet en op welke zoekwoorden jij je bezoekers binnenkrijgt. Daarnaast zijn in deze tool ook de zoekwoorden te vinden waarop de concurrenten scoren.

Longtail zoekwoorden

Een zoekwoordenonderzoek kan je ook inspiratie geven voor longtail zoekwoorden, dit zijn zoekwoorden die twee of meer woorden bevatten. Ze hebben een minder groot zoekvolume, maar zijn zeker niet minder belangrijk. Ze geven juist een duidelijke zoekintentie aan, waardoor je precies die mensen triggert die je wil bereiken. 

Laten we Adidas schoenen als voorbeeld nemen. Het woord ‘Adidas’ heeft een veel groter zoekvolume dan ‘Adidas schoenen kopen’. Maar de zoekopdracht ‘Adidas schoenen kopen’ zegt veel meer over de intentie van de bezoeker dan alleen het woord ‘Adidas’. 

Een gratis tool die je inspiratie kan geven voor longtail zoekwoorden is ‘Ubersuggest’. Hier typ je een zoekwoord in en krijg je te zien hoe groot het zoekvolume is, maar het geeft je ook suggesties voor nieuwe zoekwoorden en hoe moeilijk het is om met dat woord te scoren in zoekmachines. 

Daarnaast is er nog een tool die eigenlijk het meest waardevol is. Namelijk, je eigen brein. Want wie kent het bedrijf met zijn doelgroep nou beter dan jijzelf. Zelf kun je, door een eigen lijst met woorden te maken, al op een heleboel goede zoekwoorden komen. 

Relevante zoekwoorden

Zoekwoorden hebben een bepaald volume, hieruit kun je zien hoe vaak er wordt gezocht naar dat zoekwoord. Misschien kom je er wel achter dat mensen meer op een andere term zoeken dan waar jij je op hebt gefocust, er wordt bijvoorbeeld in Nederland meer gezocht op ‘AVG’ (Nederlandse term voor privacywet) dan op ‘GDPR’ (Engelse term voor privacywet). Als jij een artikel wilt schrijven over deze privacywet is het dus veel verstandiger om de Nederlandse term te gebruiken. 

Leg dus bij een zoekwoordenonderzoek ook synoniemen naast elkaar en analyseer welk woord vaker wordt gebruikt. Door een zoekwoordenonderzoek te doen krijg je dus een sterke basis en inspiratie voor relevante content die je wil gebruiken op je website.

Clarity’s werkwijze

Sta jij op het punt om aan je website nieuwe content toe te voegen of te creëren? Dan is een goed zoekwoordonderzoek hét startpunt voor een goed fundament. Clarity voert een zoekwoordenonderzoek uit als deel van het opzetten/optimaliseren van de marketingstrategie voor jouw bedrijf. Wij gaan hierbij kijken naar waar de doelgroep om vraagt en wat jij hen kunt geven met als basis goede, relevante content. 

Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact op en we helpen je verder! 

Zoekwoordenonderzoek; het fundament van je website
Deel dit artikel