We weten allemaal dat muziek niet meer weg te denken is uit het moderne dagelijkse leven. We sluiten onze oren af met oordoppen in het OV, we geven honderden euro’s uit aan concerttickets en geen enkele kledingwinkel is compleet zonder een energiek deuntje op de achtergrond. Maar hoe verbonden is muziek met branding, en wat voor effect heeft het gebruik ervan? 

Muziek in branding 

Branding is een veelomvattend concept; het bevat niet alleen de fysieke producten, diensten en activiteiten van je bedrijf, maar ook het gevoel of idee dat de consument bij je bedrijf krijgt. Hier kan muziek een grote rol spelen. Muziek zorgt namelijk dat de consument jouw reclame langer zal onthouden, de herinnering aan die reclame positiever wordt en de boodschap van de reclame wordt versterkt. 

Muziek is op zichzelf al een breed begrip. Er kan urenlang gediscussieerd worden over wat nu de precieze definitie is van het woord muziek, maar laten we hier aannemen dat muziek een serie ritmes, melodieën of akkoorden is dat een coherent geheel vormt. En dat geheel hoeft niet eens heel lang of ingewikkeld te zijn: denk aan de bekende “para-pa-pa-pa.. I’m loving it” van McDonalds of het soms nogal enerverende fluitje van de Hema. Langere voorbeelden zijn de alom geliefde harmonica-tune van Unox of de rustgevende compositie onder de Telfort reclame. Ja, wie had dat gedacht? 

Elk van deze voorbeelden is muziek die speciaal gecomponeerd is voor de genoemde bedrijven. Hierdoor straalt je bedrijf meer authenticiteit uit omdat deze muziek alleen met jouw bedrijf geassocieerd zal worden. Daarnaast kan muziek meer emotie opwekken en is dit de ideale manier om te bepalen welk gevoel of idee de consument krijgt bij jouw bedrijf. 

Natuurlijk is het ook mogelijk om bestaande muziek te licentiëren en dit te gebruiken voor je branding. Dat kan erg goed werken als je iets vindt wat goed bij je bedrijf past en catchy genoeg is om te blijven hangen. De bekende Nokia ringtone is bijvoorbeeld een frase uit Fransisco Tárrega’s “Gran Vals”.  

Ik raad je af om popmuziek of bekende nummers te gebruiken bij je branding omdat dit vaak averechts lijkt te werken. Uit onderzoek van de Universiteit van Gent is namelijk gebleken dat de aanwezigheid van populaire muziek is geassocieerd met lagere aankoopintentie bij bepaalde producten. 

Sounddesign: slechts complementair of een cruciaal element? 

Als we aan muziek denken is er iets wat we hier bijna niet los van kunnen zien, namelijk sounddesign. Sounddesign (letterlijk: geluidsontwerp) is het creëren of kiezen van geluiden of instrumenten die passen bij een muziekstuk, of in dit geval een bedrijf. Laten we naar de eerder genoemde voorbeelden kijken - de tune van Unox zou niet dezelfde nostalgie en gezelligheid uitstralen als het gespeeld was op een doedelzak, en het deuntje van Hema niet dezelfde eenvoud en familiariteit als het op een viool gespeeld was.  

Een automerk kan ervoor kiezen om een donker, ritme-gebaseerde tune onder een autoreclame te zetten, of een lichte zomerse melodie. Dit bepaalt de feel van de reclame, de associatie die de consument met het product krijgt en kan zelfs een hele andere doelgroep aanspreken. Sounddesign is dus minstens zo bepalend voor je brand als de muziek zelf, en kan niet buiten beschouwing gelaten worden. 

Is stilte ook een optie? 

Je kan er natuurlijk voor kiezen om helemaal geen muziek te gebruiken in je reclame. Dit is zeker goedkoper, maar niet per se makkelijker - helemaal niet als je hetzelfde effect wil bereiken als een reclame met muziek.  

Een goed voorbeeld van een geslaagde poging is deze 5 Gum reclame. Bedenk hierbij wel dat de keuze om geen muziek te gebruiken hier past bij de boodschap en de brand van het bedrijf (“stimulate your senses”). Daarnaast is er des te meer aandacht besteed aan de sounddesign in de rest van het filmpje: het opstarten van de machines, het draaien aan de knoppen en de bewerking op de stem van de spreker. 

Over het algemeen gesproken is het echter een betere keuze om wel muziek te gebruiken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat reclames met muziek 20% tot 30% effectiever zijn dan reclames zonder muziek. 

Als je hier dus voor kiest, houd dan wel rekening met het volgende: de muziek moet aansluiten bij de boodschap van de reclame en je bedrijf. Daarnaast moet het ook de juiste rol hebben (leidend of ondersteunend) en het geheel moet niet zorgen voor teveel prikkels. Wanneer je een erg informatieve video hebt, is het niet slim om hier muziek onder te zetten die daar de aandacht van afleidt. 

Conclusie 

Het blijkt dat muziek, net zoals in ons dagelijks leven, niet meer weg te denken is uit branding en advertisement. Het kan, indien op de juiste manier toegepast, enorm positieve invloed hebben op jouw bedrijf en je reclames. En zeg nou zelf, wie houdt er nou niet van een leuk deuntje af en toe?

 
The beat of branding – het belang van muziek in advertisement en branding
Deel dit artikel