Overheidsinstanties en organisaties (zowel centraal en decentraal) willen op een interactieve manier communiceren met hun verschillende doelgroepen. Ze doen dat door middel van informatieve campagnes die burgers stimuleren om in actie te komen of die hen informeren over bepaalde wijzigingen. Wat het doel ook is, internet is altijd een krachtig middel dat bij de juiste inzet enorm doeltreffend zal werken.

Wie is mijn doelgroep?

De enige manier om je doelgroep te bereiken is door deze groep duidelijk te specificeren. Je zult moeite moeten doen om de belangen van deze groep te begrijpen. Doelgroepen moeten specifiek worden gekaderd. Er kan bijvoorbeeld een verdeling worden gemaakt in inkomensgroep, opleidingsniveau, woongebied, interesses etc. Vervolgens worden er per doelgroep een aantal relevante personas gemaakt. Personas zijn profielen die een bepaalde overeenkomst hebben en representatief zijn voor een groep. Hoe specifieker deze personas beschreven worden des te beter, om in een later stadium effectief met de doelgroep te kunnen communiceren.

voorbeeld van persona's

Content

De volgende stap is nadenken over de boodschap die je over wil brengen. Je bedenkt welke actie je wil veroorzaken of naar welke feedback je zoekt. Deze online content bevat de generieke boodschap maar zal gecommuniceerd worden op een manier die past bij de specifieke doelgroepen en de personas binnen die doelgroepen. 

Daarna komt design aan bod. Lange teksten worden niet gewaardeerd, maar geschreven content moet krachtig, helder en to the point zijn. Het moet altijd passen bij het interessegebied en taalgebruik van de doelgroep. Foto en video worden toegevoegd om het geheel vervolgens te ondersteunen. Ook hierbij geldt vaak: ‘Less is more’.

spreiding van content

Interactie

De kunst is om de doelgroep te informeren en hen ook een call to action te bieden. Wanneer men een online actie verwacht van de doelgroep dan moet deze actie zo efficiënt mogelijk worden ingericht. Hierdoor voorkomt men dat de doelgroep afhaakt.

Door online tools zoals Mouseflow te gebruiken kan men storende onderdelen op de website aanpassen en een online interactie met de doelgroep optimaliseren. 

Privacy is zeker voor overheidsinstanties een gevoelig en belast onderwerp. Wees altijd helder over welke soort informatie nodig is om de klantreis te optimaliseren en geef ook aan hoelang deze data bewaard zal blijven.

Clarity heeft ervaring in deze branche en helpt je graag je om helder te communiceren met je doelgroep!   

Wilt u meer weten?

Marco

Senior Business consultant

Neem contact op met Clarity



Hoe bereik ik als Overheidsinstantie mijn doelgroep?
Deel dit artikel