Online shoppen is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Of we nu een nieuwe outfit, onze boodschappen of zelfs een nieuwe auto nodig hebben; alles is online verkrijgbaar. Steeds meer bedrijven verleggen hun focus van fysieke winkelvestigingen naar online webshops. Zo is volgens het CBS het aantal aantal fysieke winkels over de afgelopen 10 jaar met ruim 11 procent gedaald, en is het aantal webshops verdrievoudigd.

Deze trend heeft ook een duidelijk effect op de markt voor online E-commerce platforms. Een teken hiervan is de opkomst van diverse platforms als Shopify, BigCommerce en WooCommerce (Wordpress) die voor een toename van nieuwe webshops zorgen. In dit artikel vergelijken we twee van deze platforms: Shopify en Woocommerce. Daarnaast zullen we deze platforms vergelijken met het zelf (laten) bouwen van een online webshop met een Headless CMS.

Shopify

Shopify is één van de meest populaire E-commerce platforms en wordt gebruikt door bedrijven als PepsiCo, Staples en Gymshark. Shopify host meer dan een miljoen actieve verkopers verspreid over 175 landen, en gaf in oktober 2019 aan in totaal meer dan € 135 miljard aan verkopen te hebben gegenereerd. 

Shopify biedt een toolset aan voor het “starten, groeien, marketen en managen van een retail business van elke omvang.” Dit is waar Shopify in uitblinkt; zelfs als je geen ervaring hebt met design, programmeren of store management maakt Shopify dit kinderspel. Je kiest een van de 70 vooraf gemaakte themes, past deze aan naar jouw brand, plaatst de producten en je kan beginnen met verkopen. Shopify host zelf de site, en zorgt voor een goede beveiliging. In de overzichtelijke admin-omgeving zie je alle bestellingen, houd je de voorraad bij en kun je nauwkeurig het gedrag van je bezoekers tracken.

Een ander pluspunt van Shopify is de App store. Shopify biedt honderden (betaalde) apps aan om je webshop mee uit te breiden. Van E-mailmarketing en live chat support tot product reviews en upselling, alles wat jouw webshop nodig heeft is hier te vinden. Ook biedt shopify een in-store retail systeem voor fysieke winkels, die geïntegreerd is met de webshop omgeving.


Nadelen

Er hangen ook een aantal nadelen aan het gebruik van Shopify. Eén nadeel hiervan is dat bij het gebruik van veel apps de functionaliteit van je webshop afhankelijk kan zijn van de developers van deze apps − die overigens over het algemeen snel reageren en te hulp schieten. Daarnaast zijn geavanceerde custom features, zoals bijvoorbeeld een speciale rekentool of een interactieve keuzepagina, niet makkelijk in te bouwen. Dit vereist een redelijke hoeveelheid kennis van Shopify’s ‘Liquid’ omgeving of het inhuren van een developer. Daarnaast ben je afhankelijk van de ingebouwde elementen in de door jouw gekozen theme, en kan het platform aan de dure kant zijn voor kleinere winkels.

Al met al is Shopify een goede keuze voor de ‘basis’ online retailer, die simpelweg een goede plek nodig heeft om op een mooie manier zijn producten aan te bieden, of voor retailers met fysieke winkels. Het is misschien niet de beste keuze voor een retailer die een meer authentieke of geavanceerde webshop wil.

Shopify - khaoscontrol.com

WooCommerce (Wordpress)

WooCommerce is een plugin voor Wordpress die op meer dan 5 miljoen websites wordt gebruikt en is daarmee verreweg een van de grootste E-commerce omgevingen. WooCommerce biedt vergelijkbare mogelijkheden als Shopify, zoals het managen van je producten, verzendingen en betalingen. Ook vind je binnen de Wordpress admin een dashboard met alle nodige informatie over bestellingen, het gedrag van je bezoekers en andere statistieken. 

Hoewel WooCommerce een groot aantal themes biedt om je direct op weg te helpen met je webshop (veel van deze zijn gebaseerd op de door WooCommerce aanbevolen Storefront theme) is WooCommerce ontworpen om goed samen te werken met elke Wordpress theme op de markt. Ook zijn er honderden plugins ontworpen specifiek om samen te werken met WooCommerce. Deze heb je ook nodig, want functionaliteit zoals SEO optimalisatie en Social media integratie zijn, in tegenstelling tot bij Shopify, niet standaard inbegrepen. Ook is de admin omgeving van Wordpress niet gebouwd voor E-commerce, en zal WooCommerce een stukje minder overzichtelijk zijn dan Shopify.


Verschil Shopify en WooCommerce

Het grootste verschil tussen Shopify en WooCommerce is dat Shopify een platform is die jouw website host en bouwt, en WooCommerce is een plugin op een bestaande website. Hiervoor heb je dus ook iets meer kennis nodig van het bouwen en hosten van een website. Het voordeel hiervan is wel dat WooCommerce veel meer aanpassingen ondersteunt; elk stukje code van je webshop kan aan gesleuteld worden. WooCommerce is van zichzelf alleen niet zo goed beveiligd als Shopify, en dit zul je zelf moeten optimaliseren. 

Een groot voordeel van WooCommerce is de prijs. WooCommerce is een opensource tool en daar zijn verder geen kosten aan verbonden. Daar komt wel bij dat je zelf je hosting moet regelen, en dat eventuele themes en plugins betaling kunnen eisen.

WooCommerce is dus een goede keuze voor iemand die geen moeite heeft met het zelf hosten en bouwen van een website (of een developer in huis heeft), en graag zijn webshop meer naar behoefte wil kunnen aanpassen. Het is niet de beste optie voor iemand die snel een werkende webshop wil opzetten zonder veel kennis, of iemand die juist een geavanceerde, naar wens gemaakte webshop nodig heeft.

WooCommerce - woocommerce.com

Eigen site met Headless CMS

Een andere optie is het (laten) bouwen van een eigen site met een CMS. CMS staat voor Content Management System. Technisch gezien zijn Shopify en Wordpress ook CMS, maar deze laten maar tot in beperkte mate aanpassingen toe waar een Headless E-commerce CMS veel meer vrijheid biedt. Headless betekent dat het systeem zich beperkt tot het beheren van de content en het aanbieden van de content aan jouw website. Hierdoor zijn CMS en website gescheiden. Een bekende Headless E-commerce CMS is Adobe’s Magento, gebruikt door Helly Hansen en de B2B tak van Bauhaus. Klik hier om meer te lezen over de voordelen van Headless CMS en onze inzichten hierover.


Vrijheid

Een eigen gebouwde website is de meest wendbare optie voor een webshop, maar ook − afhankelijk van de grootte en complexiteit van je winkel − een van de duurste, en is een proces dat enkele maanden kan duren. Het eindresultaat is wel een product dat optimaal is afgestemd op jouw eisen, wensen en de brand van je winkel. Een designer zal de look van je site bepalen, en een developer zal de website technisch in elkaar zetten en alle benodigde functionaliteit toevoegen. Het voordeel van deze optie is dat je niet afhankelijk bent van themes, apps en externe (onafhankelijke) developers. Door de CMS-omgeving kun je wel makkelijk zelf producten, bestellingen en betalingen beheren.

Vanwege de vrijheid en schaalbaarheid die deze optie biedt kiezen veel grote retailers om zelf een website te bouwen of laten bouwen. Deze zullen zelf ook vaak een team van developers in huis hebben om de technische aspecten van de website te beheren. Dit is natuurlijk niet noodzakelijk, en vaak zal het bedrijf dat jouw website bouwt ook aanbieden om deze te beheren en optimaliseren.

Magento - justcoded.com

Conclusie

Uiteindelijk is het ideale E-commerce platform volledig afhankelijk van jouw wensen en benodigdheden. Clarity heeft ervaring met alle bovenstaande opties. Bekijk ook onze uitgelichte projecten en cases waar we aan gewerkt hebben. Als je vragen hebt of simpelweg meer wil weten over wat Clarity te bieden heeft, gaan we natuurlijk graag met je in gesprek.




Het ideale E-commerce platform
Deel dit artikel