Is artificial intelligence (AI) alleen maar een hype van de tech industrie? De term werd ruim 60 jaar geleden voor het eerst voorgesteld om een machine te beschrijven die zich kon meten met een gemiddeld mens. Waar staan we nu? Hoe kan artificial intelligence toegepast worden binnen het bedrijfsleven? En hoe kan jouw organisatie zich met AI onderscheiden en de concurrentie achter zich laten?

Waar staan we nu?

Artificial intelligence, of kunstmatige intelligentie, is niet nieuw. Al in 1956 werd deze term voor het eerst voorgesteld om machines te beschrijven die zich konden meten met de intelligentie van een gemiddeld mens.

Sindsdien is er wereldwijd door verschillende wetenschappers en techneuten gewerkt aan het verfijnen en streven naar het doel dat in die zomermaanden, ruim 60 jaar geleden, in Dartmouth is vastgelegd.

We hebben daar bijvoorbeeld het volgende aan te danken:

  • Spamfilters: is iets ongewenste mail of een legitieme boodschap?
  • Computers die schaakspelers verslaan
  • De aanbevelingen van Netflix
  • Het herkennen van ziektes in een vroeg stadium
  • Zelfrijdende auto's

Big Data en Machine Learning

De opkomst van spelers als Amazon, Google en Microsoft die servercapaciteit on demand ter beschikking stellen heeft gezorgd voor een ware revolutie op AI gebied.

Dankzij cloud computing werd het opeens technisch haalbaar en financieel aantrekkelijk om grote hoeveelheden data op te slaan.

Nu is het mogelijk om die enorme berg opgeslagen data te analyseren en patronen te herkennen.

Leveranciers zoals IBM, Microsoft en Google bieden tools en algoritmes aan om data te koppelen en informatie uit de data te halen.

Met de nieuw opgedane kennis kan de markt beter worden begrepen en sneller worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen. Dit biedt haast onbeperkte mogelijkheden voor jouw concurrentiepositie!

Hoe kan Artificial Intelligence jouw organisatie helpen?

Computers hebben (nog) niet de creativiteit of het bewustzijn om zelfstandig aan de slag te gaan. Bij de toepassing van kunstmatige intelligentie is dus altijd een leerproces vereist waarbij bestaande kennis wordt ingevoerd in het systeem. Vervolgens kunnen patronen worden herkend en voorspellingen worden gedaan.

Denk bijvoorbeeld aan het kunnen voorspellen van de vraag naar een bepaald product vanwege seizoensinvloeden of speciale aanbiedingen.

Een ander voorbeeld waar AI ingezet kan worden is routinematig werk. Het controleren en begrijpen van documenten kan veel nauwkeuriger en sneller worden gedaan door een computer zodat er meer tijd overblijft voor de medewerker om zich te richten op de specialistische gevallen.

Chatbots, tenslotte, kunnen een enorme meerwaarde bieden voor jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een chatvenster op je website, of een Telegram of WhatsApp bot waar klanten 24/7 terecht kunnen met vragen over jouw producten of diensten. Daarbij kun je de tone of voice precies aanpassen aan jouw merkbeleving, zodat klanten zich zullen herkennen in jouw bedrijfsprofiel.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden hoe artificial intelligence nu al toegepast kan worden binnen jouw bedrijfsvoering.

Begin vandaag nog om de databerg om te zetten in een goudmijn! Neem contact met ons op, om te kijken wat we voor jou kunnen doen!

Kom op voorsprong met Artificial Intelligence - Hoe kan jouw organisatie zich met AI onderscheiden en de concurrentie achter zich laten?
Deel dit artikel