Het marketingvak verandert sneller dan ooit en wat drie jaar geleden nog relevant was hoeft dat nu niet meer te zijn. Maar wat zijn belangrijke trends waar bedrijven op in kunnen spelen? Clarity doet je een plezier en zet ze voor je op een rij. 

Trend #1: Ephemeral Content 

Een moeilijk woord voor een geniaal concept. Ephemeral content is content dat slechts een beperkte tijd zichtbaar is. Denk maar aan Instagram en Facebook Stories, Snapchat en live-streaming videos op Youtube. Binnen deze socialmediakanalen verschijnen én verdwijnen foto’s en video’s snel. De tijdelijkheid is de kracht van ephemeral content. Je geeft het publiek exclusiviteit en vraagt slechts korte tijd om aandacht.

Het begon allemaal met Snapchat, de ‘uitvinder’ van Ephemeral content. In een tijd waar alle foto’s en berichten op social media bewaard worden, sloeg Snapchat een andere weg in. Berichten op Snapchat zijn maximaal 24 uur zichtbaar. Een concept dat Instagram en Facebook maar graag genoeg over wilde nemen. Het speelt in op het fenomeen FOMO (Fear Of Missing Out) waar vooral de jonge doelgroep last van lijkt te hebben. Het is de angst om iets te missen, niet te kunnen meepraten en buitengesloten te worden. En dat is nou juist waarom ephemeral content zo goed werkt! Zorg er wel voor dat je content authentiek en informeel is om een goede connectie te maken met je doelgroep.

Trend #2: Vloggende medewerkers

Video is het belangrijkste medium op dit moment. Steeds meer bedrijven proberen dit medium te gebruiken om bijvoorbeeld jongeren te bereiken. Dit is de generatie die veel tijd doorbrengt op Youtube, Snapchat en Instagram. Persoonlijke vlogs zorgen voor de meeste interactie op die kanalen en dat vraagt een authenticiteit die grote bedrijven moeilijk kunnen evenaren. Persoonlijke vlogs geven je bedrijf een gezicht, vertellen échte verhalen en zorgen voor vertrouwen bij de doelgroep. Zet medewerkers in om te vloggen en laat ze spreken over hun vakgebied! 

Hoewel Youtube nog steeds een geniaal social media platform voor video content, kan het ook zo zijn dat Facebook, LinkedIn of Instagram een beter kanaal is om jouw doelgroep te bereiken. Een goede vlog is tussen de 2 en 3 minuten, maar dat is slechts een richtlijn. Het belangrijkste is om sterke verhalen neer te zetten en boeiende content te creëren. 

Trend #3: Micro-influencers

Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij bedrijven gebruik maken van een bepaalde personen die erg actief zijn op social media en veel fans hebben. Het is de mond-tot-mond reclame van deze tijd. Een nieuwe trend in deze marketingvorm is de focus op micro-influencers. Dit zijn de influencers met tussen de 5.000 en 50.000 volgers op Instagram. 

Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven zich liever richten op micro-influencers in plaats van mega-influencers met 100.000+ volgers. Er zit natuurlijk een ander prijskaartje aan, maar daarnaast kun je ook veel gerichter een specifieke doelgroep bereiken. Micro-influencers richten zich namelijk op een duidelijke niche (bijvoorbeeld een blog over kaas) waardoor de concurrentie voor hen minder groot is en er vaak ook een kleinere maar meer specifieke doelgroep is die daadwerkelijk geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp. Daarnaast worden micro-influencers als geloofwaardiger beschouwd en hebben ze veel meer interactie met hun volgers. 

Trend #4: E-commerce op Social media 

Social media gaat niet alleen meer over het onderhouden van vriendschappen, het delen van meningen of het delen van foto’s van voedsel en baby’s. Het is inmiddels ook een medium waarbij conversie een grote rol speelt. Veel bedrijven gebruiken het niet alleen om hun merk onder de aandacht te brengen, maar ook om hun producten te presenteren. Door verschillende e-commerce features op een platform als Instagram kan je direct schoenen kopen in plaats van doorgestuurd te worden naar een webshop. Mogelijkheden die merken als Zalando en Adidas niet links laten liggen én waar jij ook aan moet denken!

 

4 Social media trends in 2019
Deel dit artikel