Hoe zorgt online marketing voor een toename van Duitse toeristen op een vakantiepark?

Bezoekers

101.000+

Bereik Facebookcampagne

565.000+

Conversies

250+

Over opdrachtgever

Clarity werd in 2019 benaderd door een vakantiepark Pagedal met de opdracht om te zorgen voor een verhoging van de bezettingsgraad op het park. Dit Gronings vakantiepark met appartementen en bungalows heeft een aantal prachtige faciliteiten zoals tennisbanen, speeltuinen en een overdekt zwembad. Het vakantiepark had een hoge bezetting in de zomermaanden maar helaas een lage bezettingsgraad in de rest van het jaar. Tegelijkertijd is er de laatste jaren een enorme stijging van Duitse toeristen die vakantie vieren in Nederland. Een goede reden om online marketing in te zetten om meer boekingen te generen onder de Duitse doelgroep.

Meer over vakantiepark Pagedal

Onze diensten

SEO campagne

Website

Onze aanpak

Veel Duitsers komen jaarlijks in Nederland. Zo’n 80% van de bezoekers komt uit Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. Er is daarom gekozen om de focus te leggen op Duitse gezinnen uit deze twee regio’s met daarnaast ook de aangrenzende stad Hamburg. Het was belangrijk om grondig onderzoek te doen voordat de online campagne kon starten. Clarity heeft uitgebreid markt- en doelgroeponderzoek uitgevoerd en heeft daarbij samengewerkt met een consultant in Duitsland. Het was belangrijk om veel te weten te komen over de doelgroep, hun interesses en hun wensen bij het boeken van een vakantie.

Onze oplossing

Na de onderzoeksfase is er een Duitstalige website ontwikkeld voor het vakantiepark waarbij het thema ‘Urlaub in Holland’ centraal staat. Clarity schreef de webteksten en liet ze daarna in het Duits vertalen door een vertaalbureau om kwaliteit te garanderen. De Duitse doelgroep wil tijdens een vakantie in Nederland de unieke aspecten van de Nederlandse cultuur en natuur ervaren. Clarity positioneerde het vakantiepark daarom als uitgangspunt voor de Duitse gasten tijdens hun vakantie in Nederland. Dit thema stond ook centraal in de online marketingcampagne.


Facebook is het meest populaire social media kanaal in Duitsland, gevolgd door Instagram, Xing en Youtube. Facebook wordt in 81% van de gevallen door de ´reizende onliner´ gebruikt om informatie te winnen over een vakantieoord of accommodatie. Clarity heeft daarom een Facebookcampagne uitgevoerd, gericht op Duitse vrouwen tussen de 30 en 45 jaar. Allereerst heeft Clarity door middel van splittesten gekeken welke facebookadvertenties het beste werkten. Daarna zijn er verschillende Facebookcampagnes gestart die voor een forse stijging van de bezettingsgraad heeft gezorgd. Daarnaast is er een Facebookpagina aangemaakt waar meerdere keren per week content op werd geplaatst om (potentiele) vakantiegasten te inspireren.

Resultaat

In het eerste jaar van de livegang zijn de volgende resultaten behaald:
 

Bezoekers: 101.000+
Bereik Facebookcampagne: 565.000+
Extra boekingen: 250+
Nieuwe Facebookvolgers: 2182
Nieuwe Facebookrecensies: 65+

Bezoekers

101.000+

Bereik Facebookcampagne

565.000+

Conversies

250+

Onze bevindingen

  • Voordat je een campagne op Facebook lanceert is het essentieel om doelgroeponderzoek te doen. Deze Facebookcampagne is succesvol geweest omdat Clarity zich goed heeft verdiept in de doelgroep. Bij deze opdracht was het belangrijk om daarnaast ook naar cultuurverschillen te kijken. Er zijn zeker een aantal grote verschillen tussen Nederlandse en Duitse vakantiegasten. Duitsers houden meer van structuur zaken worden volledig en uitputtend doorgenomen – en vastgelegd. Ze houden niet van verrassingen en plannen hun vakantie en bijbehorende activiteiten graag van te voren. In Duitsland is inmiddels 89% van de bevolking online – in Nederland is dat 95%. De Duitse gebruiker vertoont een iets ander internetgedrag: hij is over het algemeen terughoudender in de interactie en is minder vertrouwd met online betaalmethodes. Dit waren allemaal zaken waar Clarity tijdens deze opdracht rekening mee heeft gehouden tijdens het maken van content en het schrijven van webteksten.


  • Uit de onderzoeksresultaten kwam naar voren dat Duitsers graag Duitsers laten zich goed informeren via ´Bewertungen´ oftewel ratings die bezoekers uw locatie geven op ´Bewertungs Portale’. Toen de eerste vakantiegasten naar het vakantiepark kwamen hebben we hen daarom aangemoedigd om een recensie achter te laten op de Duitstalige Facebookpagina van het vakantiepark. Tijdens het inchecken kregen de Duitse gasten een flyer mee waarbij informatie stond over het achterlaten van een recensie. Na het achterlaten van een recensie konden zij een gratis souvenir (Hollandse sleutelhanger) ophalen bij de receptie. Deze actie werkte: de Facebookpagina scoort inmiddels een 4,9 van 5 op basis van de mening van 65 personen.  

 



Wie hebben aan deze case meegewerkt?

Gert
Projectmanager
Jitske
Copywriter & Marketeer
Steven
Developer
Ewan
Digital Designer